[Ο πληθυσμός της Μακεδονίας (Μακεδόνες, Βλάχοι, Έλληνες, Εβραίοι, Ρομά κτλ), μέσω της οργάνωσής του, ΒΜΡΟ, και της Επανάστασης του Ίλιντεν, προσπάθησε να απελευθερωθεί από την οθωμανική κυριαρχία, ενώ οι εκπρόσωποι του ελληνικού κράτους στην ευρύτερη περιοχή, όπως και το ίδιο το ελληνικό κράτος, έκανε τα πάντα για να αποτύχει η προσπάθεια αυτή...]
Βλέπετε ότι όλη η Ευρώπη είναι μαζί μας ότι όλοι τρέχουν να βοηθήσουν και βοηθούν όπως μπορούν τοβασανισμένο μακεδόνικο λαό μας, έτσι που ακόμη και από τη μακρινή Σιβηρία και από τα ξένα έθνη, προσφέρεταιβοήθεια στους σκλαβωμένους Μακεδόνες και απ΄όλες τις άκρες του κόσμου ακούγονται μηνύματα για να δοθούν ταδίκαια στη Μακεδονία!!!
Οι όλο και συχνότερες ενέργειες του μητροπολίτη του Костур (Κόστουρ – Καστοριάς) Γερμανού Καραβαγγέλη ενάντια στη Μακεδόνικη
Στους συχνούς ισχυρισμούς του Καραβαγγέλη ότι εκδιώκεται από το ΒΜΡΟ, η Επιτροπή του Κόστουρ του απάντησε ότι είναι πιθανό ο πληθυσμός που στηρίζει το πρόγραμμα της Οργάνωσης να τον έχει εγκαταλείψει, δηλαδή το Πατριαρχείο, επειδή „Εσείς (εννοούν τον Καραβαγγέλη) δεν εννοείτε να σταματήσετε να του επιφέρετε κακό“. Στην συνέχεια της επιστολής, η ηγεσία του ΒΜΡΟ του Κόστουρ έθεσε κάποια ερωτήματα στον Καραβαγγέλη, μέσω των οποίων ήθελαν να επιδείξουν όλα τα κακά που επέφερε ο μητροπολίτης στην Οργάνωση και το μακεδόνικο πληθυσμό „Ποιά είναι τα καλά που κάνετε στην Επιτροπή για να στρέψει αυτή τα βλέμματα προς εσάς; Ποιά βοήθεια προσφέρατε εώς τώρα; Σε πόσα χωριά κάνατε ομιλία για την Επιτροπή; Δώσατε ποτέ σας θάρρος στους φοβισμένους εργάτες; Συμβουλέψατε ποτέ σας τους τουρκοποιημένους χριστιανούς να μην προδίδουν; (δυστυχώς κάνατε το αντίθετο) Πόσες φορές σκεφτήκατε να θέσετε τέλος στο εκκλησιαστικό ζήτημα κάποιου χωριού; Ή πιστεύετε ότι θα απολαμβάνετε το γεγονός ότι κρατάτε κλειστές τις εκκλησίες στο Σμ΄ρντεςς, τη Λομπάνιτσα και άλλα χωριά. Τί είδους ευχαρίστηση είναι αυτή;“ Οι εκπρόσωποι του ΒΜΡΟ, αφού του ανέφεραν ότι η οθωμανική εξουσίαΕπαναστατική Οργάνωση (ΒΜΡΟ), ανάγκασε την ηγεσία της περιοχής να λάβουν κατάλληλα μέτρα, με σκοπό να καταστείλουν την αρνητική του επίδραση στο απελευθερωτικό έργο. Μεταξύ άλλων, ένας από τους τρόπους ήταν και η αποστολή επιστολών στον Καραβαγγέλη, μέσω των οποίων το ΒΜΡΟ εξέφραζε τη δυσαρέσκειά του για την αντιμακεδόνικη δράση του. Από το ημερολόγια του βόιβοντα Васил Чакаларов – Βάσιλ Τσσακαλάροβ γνωρίζουμε ότι η πρώτη επιστολή είχε σταλθεί στο μητροπολίτη το Δεκέμβριο του 1902. Δυστυχώς δε γνωρίζουμε ακόμη το περιεχόμενο της επιστολής αυτής. Στη δεύτερη όμως επιστολή, με ημερομηνία 5 Ιανουαρίου 1903, η οποία δημοσιεύτηκε στο βιβλίο του Γεώργιου Πετσίβα „Τα τετράδια του Ίλιντεν“ επιβεβαιώνεται η ύπαρξη της πρώτης επιστολής, όπως και η αντίδραση του μητροπολίτη προς το περιεχόμενό της. Το εισαγωγικό μέρος της επιστολής αφορά την προηγούμενη επιστολή, για την οποία οι Μακεδόνες του Κόστουρ αναφέρουν ότι δυστυχώς δεν έλαβαν απάντηση. Από τις αντιδράσεις του μητροπολίτη, οι οποίες έφτασαν και στους εκπροσώπους της οργάνωσης, για τις οποίες έγραψαν „δεν ξέρουμε αν είναι γνήσιες ή αλλαγμένες“, συμπέραναν: „γνωρίζαμε ότι η πρώτη μας επιστολή θα σας κάνει να θυμώσετε, επειδή σ΄αυτή αναφέρονται όλες οι πονηράδες και οι παρανομίες σας“. Παρακάτω του υπενθυμίζουν και προειδοποιούν να σκεφτεί, „πόσο είναι φοβερό κάποιος να είναι προδότης των αδερφών του! (αδέρφια στην πίστη) Πόσο περισσότερο ένας μητροπολίτης, ένας εκπρόσωπος του Χριστού να προδίδει τους πιστούς του, για τους οποίους αυτός πρώτος πρέπει να θυσιάζεται και να δίνει το παράδειγμα στους υποτακτικούς του. Εμείς προσωπικά, όπως βλέπετε από τα αδικήματά σας που επισυνάπτουμε, πλέον αηδιάζουμε από σας! Σας γράψαμε στην πρώτη επιστολή και σας επαναλαμβάνουμε και σ΄αυτήν“, συνεχίζουν οι επαναστάτες του Κόστουρ προς τον Καραβαγγέλη και τον συμβουλεύουν „θα έρθει η μέρα που θα Σας δικάζουν και θα ζητούν να τιμωρηθείτε, όπως και οι ακόλουθοι που μαζεύετε γύρω σας, με τους οποίους δουλεύετε τώρα και η μέρα αυτή δεν είναι μακριά. Εμποδίστε τα όλα αυτά μητροπολίτα όσο ακόμη υπάρχει χρόνος, επειδή μετά θα είναι αργά. Αρχίστε να βλέπετε με καθαρότερα πατριωτικά μάτια“. Οι Κοστούρτσσανι (Καστοριανοί) δεν παρέλειψαν να παρουσιάσουν στο μητροπολίτη και το δίκαιο του αγώνα τους και την υποστήριξη που λάβαιναν από παντού „ Βλέπετε ότι όλη η Ευρώπη είναι μαζί μας!… ότι όλοι τρέχουν να βοηθήσουν και βοηθούν όπως μπορούν το βασανισμένο μακεδόνικο λαό μας, έτσι που ακόμη και από τη μακρινή Σιβηρία και από τα ξένα έθνη, προσφέρεται βοήθεια στους σκλαβωμένους Μακεδόνες και απ΄όλες τις άκρες του κόσμου ακούγονται μηνύματα για να δοθούν τα δίκαια στη Μακεδονία!!!… ενώ Εσείς ο δυστυχής! Μόνο εσείς παραμείνατε σύμμαχος της σάπιας Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η οποία έχει πλέον μπερδευτεί στα πονηρά της σχέδια και δεν ξέρει ποιό δρόμο να πιάσει!… ακόμη ελπίζετε ότι θα κρατήσετε την Τουρκία των λεπρών στρατιωτών στα χωριά μας, για να μπορείτε εσείς ως μητροπολίτης να κυριαρχείτε; Ακόμη ελπίζετε ότι θα χαθεί η συνέχεια ή ότι θα καταφέρετε να φοβίζετε τους Μακεδόνες; Ακόμη ελπίζετε, μαζί με τους προδότες σας, ότι θα απολαύσετε όλα αυτά για τα οποία ονειρεύεστε;,,
άρχισε να „σκύβει το κεφάλι μπροστά στη δύναμη της εθνικής επιθυμίας και της Επιτροπής…“, ρώτησαν το μητροπολίτη: „ενώ Εσείς; Εσείς ακόμη συνεχίζετε να σπέρνετε μίσος και να κάνετε ζημιές στο λαό“, και έπειτα συμπέραναν ότι „δεν είναι αναγκαίο να συνεχίσουμε το διωγμό εναντίον Σας, επειδή Εσείς είστε χειρότερος και από τους ίδιους τους Τούρκους“.
Στο τελευταίο μέρος της επιστολής, η Επιτροπή του ΒΜΡΟ του Κόστουρ έθεσε εφτά όρους – αιτήματα στον Καραβαγγέλη, τα οποία εάν τα υλοποιούσε, θα λάβαινε όλη την υποστήριξή τους. Τα αιτήματα ήταν τα εξής:
1. Να πείσετε την ελληνική κυβέρνηση να μη μας θέτει εμπόδια και να μην συνεχίσει να μας προκαλεί δυσκολίες.
2. Όλους τους προδότες και κακοποιούς που μαζεύονται γύρω σας, να τους συμβουλέψετε και να τους οδηγήσετε στον σωστό δρόμο, για να μη μας προδίδουν, να έρθουν και ζητήσουν συγχώρεση, την οποία εμείς θα τους δώσουμε και έτσι απ΄αυτούς θα λάβετε μεγαλύτερη συμπάθεια και ποτέ πια δε θα σας καταδικάζουν.
3. Προσπαθήστε να ανοίξει ο δρόμος του Κόστουρ για την Επιτροπή, να συγκεντρωθεί βοήθεια η οποία είναι πολύ αναγκαία για τους φυλακισμένους, για υποστήριξη των βασανισμένων και άλλων.
4. Οι κλειστές εκκλησίες στα χωριά να ανοίξουν, μ΄αυτό θα κερδίσετε την συμπάθεια των εξαρχικών ιερέων και δασκάλων, όπως και όλου του λαού.
5. Να μην συγκεντρώνετε με τη βία δασκάλους και ιερείς στα χωριά αυτά, όπου δε θέλουν και να μην τους φοβερίζετε ότι θα στείλετε τουρκικό στρατό στα χωριά τους, επειδή μ΄αυτό κάνετε μεγαλύτερες έχθρες και χάνετε από τους χωρικούς την σημασία του μητροπολίτη.
6. Όταν κάνετε περιήγηση στα χωριά μας, να κηρύττετε στο λαό να αγαπάει ο ένας τον άλλο και όχι όπως μέχρι τώρα, να μισιούνται και όταν θα τους φωτίσετε για το αναγκαίο, έπειτα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις δικές μας δυνάμεις, ενώ στα χωριά που υπάρχει τουρκικός στρατός, να πάρετε τα απαραίτητα μέτρα, μαζί με τους χωρικούς, για να διώξουν τον στρατό, επειδή οι πιέσεις, οι ζημιές, οι βιασμοί των γυναικών, είναι πράγματα απερίγραπτα, ενώ εμείς οι χριστιανοί δε μπορούμε να υποφέρουμε και να βλέπουμε με ψυχραιμία.
7. Να μας γνωρίσετε με όλα τα σχέδια και στόχους της τουρκικής κυβέρνησης, κάτι που εξαρτάται από τη δύναμή Σας, αφού ορίσουμε ειδικούς αγγελιοφόρους και σημεία παράδοσης των πληροφοριών κ.α.
Στο τέλος, η ηγεσία του Κόστουρ, μέσω της επιστολής, ζήτησε από τον Καραβαγγέλη να αποδεχτεί τα αιτήματα αυτά, από τα οποία ήταν πεπεισμένοι ότι αυτός θα κέρδιζε „μεγάλα καλά, και εκτός αυτού, και ο λαός ο οποίος σήμερα Σας μισεί, θα Σας αγαπήσει και εκτιμήσει. Από τα αιτήματά μας τίποτε δεν χάνετε και εύκολα μπορείτε να επιτύχετε. Τότε και εμείς θα ζητήσουμε να ασπαστούμε το δεξί σας χέρι, θα ξεχάσουμε όσα συνέβησαν στο παρελθόν και θα ελπίζουμε ότι θα υπάρξει τάξη στον αγώνα για να δούμε το φως σας, θα πρέπει να μαζευτούμε για τον αγώνα ζωής και για να σηκώσουμε την σημαία μας, κάτω από την οποία πρέπει να αγωνιστούμε όλοι, στον αγώνα για ζωή ή θάνατο και να φωνάξουμε: Κάτω η Τουρκία, ζήτω η Μακεδονία“.
ΠηγήNovaZora.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου